Четвер , 25.04.2024

Тернополяни, які перевозять дітей без дитячого крісла, скоро платитимуть штраф

Найближчим часом в Україні планують ввести штраф для водіїв з дітьми, у авто яких немає автокрісел. Щоб вибрати правильне автокрісло, слід звернути увагу на каркас, спинку, паски, чохол, маркування, бічні елементи.  Ціна автокрісла – від 600 грн і до кількох тисяч. Все залежить від типу та виробника. 

Нардепи пропонують ввести адміністративну відповідальність за перевезення дітей в автомобілях без автокрісел. Законопроект № 6720 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо безпечного перевезення дітей в автотранспортних засобах)» зареєстрований у Парламенті 13 липня цього року.

Законодавці вважають, що для дітей до 5-ти років потрібні дитячі утримуючі пристрої, відповідні вазі і росту дитини. А для дітей віком від 5-ти до 12-ти років – ще й інші пристосування  – спеціальні подушки для сидіння, додаткові сидіння, які дозволяють безпечно пристебнути дитину пасками безпеки, встановленими в автомобілі.

За перевезення дітей без зазначених пристроїв нардепи пропонують ввести штрафи в розмірі від 255 до 340 грн. Стягуватимуть їх співробітники Нацполіції.

За твердженням авторів законопроекту, впровадження таких заходів необхідно для  безпеки дітей, адже зараз дитячими автокріслами користується менше половини українських батьків. При цьому звичайні автомобільні сидіння і паски безпеки не захищають пасажирів, зріст яких менше 145 см.

В управлінні патрульної поліції Тернополя кажуть, що поки немає відповідного закону, то патрульні можуть зробити лише попередження водіям, які возять дітей без автокрісел.

–    Патрульні можуть лише попередити водіїв згідно з статтею 125-ю, – кажуть у прес-службі управління. – Статистики, яка б показала, скільки батьків возять дітей без автокрісел – немає, оскільки це лише усні попередження і вони не фіксуються. Але патрульні наголошують – автокрісло може врятувати життя дитини під час аварій.

“Автокрісло – це безпека дитини”

Ми перевірили, чи мають тернопільські батьки автокрісла для своїх дітей біля кількох  дитсадків: №21, 15, 2 та 24. З опитуваних 14 людей автокрісла були у 10-х. Батьки, у автівках яких крісел не було, коментувати їх відсутність відмовлялись.

–    Не розумію, як можна возити дитину просто на передньому сидінні, навіть на руках, як робить багато батьків, – каже батько 4-річного Тарасика Олександр Лещук. – Згідно з правилами, автокріасло має бути до 12-ти років, або до росту 1,45 м. Збираюсь возити малого у цьому кріслі до дванадцяти років, вирости так швидко він не встигне.

Це вже друге крісло для Тарасика. З першого, як розповів Олександр, дитина вже виросла і крісло віддали кумі.

– Автокрісла купували новими за кордоном, – додає чоловік. – За перше вже не пам’ятаю скільки заплатили, потрібно дружину питати. А за друге близько 200 доларів.

Такої ж думки, що автокрісла просто необхідні, притримуються й тернопільські матусі, які самостійно їздять за кермом.

–    Крісло купили не новим, – пригадує тернополянка Христина. – Специфіка автокрісел така, що більш надійні ті, що на короткий період: від року до трьох, від трьох до шести. Є, звісно, від 0 до 6 приміром. Малий з цього вже виріс, тож скоро купимо більше. Ще додам: крісло не лише потрібне для безпеки, а й для автономності мами, якщо вона за кермом.

Щодо звикання, то з першого разу синочку Христини – Віктору сподобалось. Зараз він грається, каже, що буде штурманом і сідає в крісло.

Молода мама тернополянка Тетяна Мікітіна, яка сама керує автомобілем, нікуди не виїжджає без автокрісла.

–    Донечці ще і місяця немає, але автокрісло ми придбали в перший місяць, як дізналась, що вагітна, – розповідає тернополянка Тетяна Мікітіна. – Точніше мама привезла з Польщі. Там всі користуються такими авто кріслами.  Вважаю, що це просто необхідна річ. Я сама їжджу за кермом і дитину немає як посадити чи покласти. А в авто кріслі безпечніше. У нас крісло до півроку, тому згодом шукатимемо нове.

Про європейську культуру батьків-водіїв розповідає і тернополянка, яка часто їздить у Польщу, мама двох дітей – Оксана Сковрон.

–    Завдяки таким кріселкам моїм діткам у авто безпечніше, – каже Оксана. – Тільки потрібно підібрати крісло, яке пристосоване до віку дитини та ваги. Знаю, що в усій Європі дітей в авто можна перевозити лише у авто кріслах. Наприклад, у Польщі поліція карає високими штрафами і, навіть, може позбавити водійських прав, якщо дитина не в автокріслі.

Також, як розповідає жінка, при зупинці поліція може перевірити чи автокрісло добре вмонтоване. Адже від цього теж залежить безпека малого пасажира.

–    Ще за кордоном, викликаючи таксі, потрібно попередити, що ви їхатимете з дітками, – додає жінка. – Тоді до вас відправляють авто з автокріслами і ця послуга в Польщі нічого не коштує.

Яким має бути автокрісло

Автокрісло повинне забезпечити максимальну безпеку дитини, бути зручним і комфортним для дитини, повинно добре поєднуватися з салоном автомобіля, як за способом кріплення, так і по дизайну, пояснює консультант-продавець автокрісел Андрій Грищак. Єдиного, ідеального дитячого автокрісла для всіх малюків і автомобілів не існує.

–    Краще обирати крісло, каркас якого зроблений з алюмінієвого профілю, – каже Андрій. – Цей матеріал добре протистоїть згинанню. Дешеві автомобільні крісла не мають такого каркасу. Зазвичай він пластиковий. У хороших моделях може використовуватися ударостійкий пластик. Про це треба цікавитися у продавця.

Спинка у хорошого дитячого автокрісла повинна бути анатомічною. В інших же випадках дитина буде швидко втомлюватися. В анатомічних кріслах в нижній частині рельєф спинки злегка втоплений углиб. На рівні попереку він трохи випирає, а потім знову йде вглиб. В ділянці дитячих лопаток анатомічне сидіння рівне. Так рельєф спинки повторює вигини тіла. Зверніть увагу на регулятор кута нахилу спинки – положення лежачи і сидячи. Дуже добре, якщо в цьому кріслі буде окремий підголовник. Він дасть можливість налаштувати сидіння так, щоб воно підтримувало голівку. Якщо його немає, значить виберіть таке крісло, спинка якого буде вище голівки малюка.

–    Також зверніть увагу на те, чи є у крісла боковини, – радить спеціаліст. – Це дуже важливий елемент, так як під час різкого гальмування вони можуть захистити дитину від ударів предметів збоку. У багатьох моделях вони регулюються по ширині.

Паски повинні бути м’якими і широкими. Якщо вони будуть жорсткими і вузькими, то будуть врізатися в тіло дитини, пояснює Андрій. Ремінь, який проходить через пах, повинен бути ще м’якшим, ніж інші.

Система фіксації буває трьохточковою і п’ятиточковою. П’ятиточкова надійніша. Плечові ремені повинні кріпитися в спинці за допомогою декількох рівнів фіксації. Зверніть увагу на замки. Кращий варіант – це залізо, а не пластик.

–    Варто придбати змінний чохол, аби чистити крісло, – продовжує Андрій. – Чохли з натуральних тканин добре пропускають повітря і не липнуть до тіла дитини. Часто чохли роблять з велюру, але він швидко забруднюється і погано чиститься. А вінілове покриття не пропускає повітря.

Також звертайте увагу на маркування на дитячому автокріслі, що містить позначення ECE R44/03 або ECE R44/0. Це означає, що дитяче автокрісло пройшло сертифікацію за європейськими стандартами безпеки і маркування.

–    Автокрісло потрібно вибирати разом з дитиною, – наголошує експерт. – Посадіть малюка в автокрісло і поправте всі ремені під його розмір. Перевірте замки і кріплення. Зверніть увагу на те, чи не тісно малюкові. Купуйте автокрісло для вагової групи, в якій знаходиться ваш малюк. Немає сенсу в автокріслі “на виріст”.

Також не варто купувати уже користоване крісло, адже невідомо чи не побувало воно випадково в ДТП. Навіть найлегша аварія може деформувати каркас автокрісла, а значить, воно вже не може вважатися справним засобом безпеки. Дитяче автокрісло має просто встановлюватися і переноситися. Перед купівлею постарайтеся приміряти дитяче автокрісло у свою машину. При придбанні крісла консультант зобов’язаний продемонструвати, як правильно монтувати крісло в автомобілі і закріплювати дитину у кріслі.

Традиційно, дитячі автокрісла ділять на 5 груп: “0” – “лежачі” автолюльки, можуть бути суміщені з колясками, до 1 року, до 10 кг; “0 +1” – до 1,5 року, до 13 кг; “1” – від 1 до 4 років, 9-18 кг; “2” – від 3 до 7 років, 15-25 кг; “3” – від 6 до 10 років, 22-36 кг.

Краще всього вибирати автокрісло за вагою дитини, а змінювати на більш “високу” категорію – коли до мінімального порогу залишається 1-2 кг, або коли головка малюка вже дістає до автомобільного сидіння. Саме міняти – тобто не орієнтуватися на мультивікові чи мультивагові вироби, які, хоч і економлять гроші, але поступаються продуктам вузької групи у рівні безпеки. Таким чином, оптимально з народження до 12 років змінити 3 крісла, радять експерти.

Від 600 грн і до 20 000 грн

–    Ціни на автокрісла залежать від виробника, моделі, на який вік воно призначене, – пояснює Андрій Грищак. – Якщо дивитись на сидіння без спинки, лише з підлокітниками, то таке крісло може коштувати від 600 до 900 гривень. Бувають і дорожчі. Якщо говорити про автокрісла для немовлят, то якісне крісло в середньому можна придбати за 2800 гривень. Звісно є дешевші, але є і дорожчі. Наприклад, за 20 000 гривень. Така ціна може бути за брендове крісло.

Крісла з групи “1” та “2” можна придбати за 3000-6000 грн. Приблизно стільки ж коштують крісла з групи “3”.

Джерело: “20 хвилин”, Мар’яна ДОХВАТ.