П’ятниця , 29.03.2024

Золоті ями: при ремонті доріг в Україні на 1 км крадуть близько мільйона гривень

На середній ремонт траси потрібно витратити до 18 млн гривень

В Україні в цьому році повинні відремонтувати близько 4000 км доріг (з 170 тисяч),на що виділено рекордні 47 млрд грн, заявив днями міністр інфраструктури Володимир Омелян.

З яких, за його словами, до 10% (а це 4,7 млрд!) Може осісти в кишенях корупціонерів. При цьому мова йде в основному про поточний ремонт, тобто про закривання дірок в асфальті.

Причому варто такий ремонт недешево, а вже через рік-два діри треба асфальтувати знову. Чому так виходить, з’ясувала “Сегодня”.

Влада

Міністр Омелян стверджує, що проводиться середній або капітальний ремонт, називаючи його найдешевшим в Україні – всього в середньому 10 млн грн на кожен кілометр, що в 10-12 разів дешевше, ніж за кордоном. У НДІ “Укрдіпродор” нам роз’яснили, ніж середній ремонт відрізняється від капітального.

“Середній або поточний ремонт рекомендовано проводити раз в 5 років. Поверх зруйнованого асфальту кладеться 5 см вирівнюючого шару і 5 см асфальтобетону. А при капремонті дорога реконструюється – раз в 10-12 років зрізається зруйнований асфальт, переробляється, додається щебінь, бітум, цемент, зверху кладеться асфальтобетон в 2-3 шари. Робота і вартість в другому випадку в рази більше”.

За даними “Укравтодору”, капремонт дороги 1-ї категорії (див. інфографіку) обходиться мінімум в 25 млн грн, поточний – в 9-18 млн грн, в залежності від зносу траси, складності рельєфу та інфраструктури (наприклад, наявність мостів ішляхопроводів ).

Транспортний експерт Олександр Кава уточнив нам, що мова йде восновному про повний загальний середній ремонт.

Крадуть

Основних причин того, що відремонтовані дороги служать недовго, дві – неякісніматеріали і крадіжки грошей.

“Згідно із законом тендер на ремонт дороги виграє організація, яка запропонує найменшу ціну, – роз’яснив нам транспортний експерт Влад Шляховий. – Але в цьому випадку часто використовуються більш дешеві, а отже – менш якісні матеріали, порушується технологія робіт: асфальт і особливо щебінь кладуть більш тонким шаром, ніж належить, працюють в дощ, щоб укластися в терміни і не платити робітникам за простій”.

Також, за його словами, можна “заощадити”, звузивши дорогу на 5-10 см, що допускає ДСТУ, завищити обсяги завезених матеріалів і відстань, з якого його везли.

Омелян також раніше говорив, що при дорожньому будівництві розкрадається до 10% виділених коштів.

Якщо мова йде конкретно про капремонт, в середньому виходить близько 1 млн грн на кожному кілометрі. З розкраданнями борються, але контроль недостатній, хоча в травні 2018 року було проведено тендер, який виграло держпідприємство “Дорожній контроль якості”. Але на перевірки виділено трохи – менше 30 млн грн.