П’ятниця , 22.11.2024

Публічні тендери чи комерційні торги? В чому різниця?

Якщо ваша діяльність пов’язана з напрямом B2B, то напевно ви хоча б раз брали участь в комерційних тендерах, які оголошує компанія-замовник, щоб вигідно придбати товари, послуги або виконання робіт.

тендери

Однак крім комерційних в Україні існує й інший вид тендерів — публічні держзакупівлі Prozorro, в яких замовником виступає та чи інша державна організація. У чому ж основні відмінності між цими двома видами торгів?

Майданчики для проведення тендерів

Комерційні торги проводяться або на особистих майданчиках замовників (в такому випадку про них може дізнатися обмежене число учасників), або на електронних торговельних майданчиках — посередниках між замовником і постачальником. Чим більший майданчик — тим більше замовників і постачальників на ньому працює, і тим більше у них є можливостей та інструментів (наприклад, аналітика, підтримка фахівців із закупівель і юристів тощо).

Публічні тендери проводяться виключно на електронних майданчиках, акредитованих для роботи з Prozorro.

Кількість та різноманіття тендерів

Всі публічні тендери публікуються в базі системи Prozorro, а тому з кожного електронного майданчика можна отримати доступ до будь-якої закупівлі будь-якого державного замовника. В середньому щомісяця в Україні проводиться близько 420 тисяч публічних закупівель.

Комерційні тендери публікуються на одному майданчику, тому брати участь в них можуть лише зареєстровані на цьому ж майданчику постачальники. Через це кількість комерційних торгів, до яких має доступ потенційний учасник, значно нижча, ніж публічних. Навіть на найбільшому майданчику комерційних тендерів SmartTender.biz їхня кількість не перевищує 10 000 на місяць. В середньому на всіх електронних майданчиках за місяць проводиться близько 13 000 комерційних тендерів.

Рівень конкуренції

В середньому показник конкуренції (середня кількість учасників) публічних тендерів Прозорро становить 2,4.

У комерційних тендерах конкуренція становить 4,2 (дані взяті на основі аналізу електронних торгів на SmartTender.biz).

З цього можемо зробити висновок, що перемогти у публічному тендері значно легше.

Спосіб визначення переможця тендеру

Проведення публічних закупівель регламентується законодавчо, а тому всі вони проходять за чітко встановленим алгоритмом. Замовник повинен вибрати переможцем учасника з найбільш вигідною ціновою пропозицією і не може відхилити його кандидатуру через особисті причини.

А от загальних правил для проведення комерційних торгів немає. Замовник на свій смак вибирає найбільш привабливу пропозицію учасника, і це не обов’язково буде пропозиція з найвигіднішою ціною. У зв’язку з цим постачальникам складніше передбачити, хто саме стане переможцем торгів.

Вартість участі

Участь в комерційних торгах — безкоштовна. А ось в публічних тендерах учасникам необхідно сплатити невелику комісію (вона становить від 17 гривень і залежить від вартості закупівлі).

Зважуйте всі за і проти і вибирайте, який вид тендерів підходить вам для роботи більше. А ще краще — беріть участь і в тих, і в тих, щоб стабільно заробляти і успішно розвивати свій бізнес!