Російське паливо більше не зможе потрапити на український ринок.
Кабінет міністрів України розширив Постанову “Про заборону ввезення на митну територію України товарів, що походять з Російської Федерації” — таким чином Україна заблокувала імпорт російського палива, нафти та нафтопродуктів. Як вважає голова компанії GT Group (Газтрон Україна) Владислав Колодяжний, таке рішення є першим кроком на шляху до енергетичної незалежності України.
Перелік продуктів, імпорт яких в Україну відтепер заборонений, опублікував на своїй сторінці у Facebook Микола Колісник, заступник міністра енергетики.
У цьому списку:
нафта та нафтопродукти, одержані з бітумінозних порід;
продукти, 70% яких складає нафта або нафтопродукти, одержані з бітумінозних порід;
відпрацьовані нафтопродукти;
нафтові гази та інші вуглеводні в газоподібному стані;
моторне альтернативне паливо;
біодизель, а також його суміші, які не містять взагалі або ж містять менше 70% нафти або нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних порід.
Як зазначає у своєму дописі Колісник, раніше паливо з рф потрапляло до України через інші країни, як продукт невизначеного походження. Такий ресурс продавався за ціною значно нижчою, ніж ринкова. Це, в свою чергу, робило невигідним розвиток альтернативних маршрутів постачання ресурсу не з рф.
Рішення Кабміну вже оцінили учасники енергетичного ринку. Владислав Колодяжний — голова компанії GT Group, яка є лідером з постачання скрапленого нафтового газу в Україні — зазначив, що через це рішення відбудеться чимало змін та процесів.
На думку підприємця, наступним кроком на шляху до енергонезалежності України має стати доповнення переліку заборонених до ввезення товарів російського походження. Необхідно заборонити імпорт пального не лише з країни-агресора, а й з тих держав, які сьогодні надають підтримку росії.
Також важливо на рівні держави визначити, що єдиним документом про країну походження товару стане стандартний сертифікат. Документ має бути виданий Митними органами або Торгово-промисловою палатою країни походження товару або країни вивезення.
Іншим кроком має стати створення постійної моніторингової комісії, до якої увійдуть представники Міністерства палива та енергетики, Міністерства економіки, Енергетичної митниці, асоціацій та учасників ринку. “Комісія щомісяця оцінюватиме результати дії прийнятих механізмів, коригуватиме їх, оцінюватиме нові загрози та своєчасно на них реагуватиме”, — зазначає голова GT Group.
Для енергетичної незалежності Україні потрібно звернути увагу на розвиток інфраструктури для перевантаження та зберігання ресурсу. Цього можна досягнути, зокрема, побудувавши європейську колію. Іншим рішенням в цьому напрямку може стати дотримання європейських стандартів зберігання запасів енергоресурсів.
За словами Владислава Колодяжного, вагомим рішенням стане створення такої податкової моделі для нафтопродуктів, яка б відповідала європейському законодавству. Це зробить інфраструктурні проєкти привабливими для інвестицій.
Також важливо зробити процес отримання ліцензій на зберігання та виробництво пального простішим, завдяки чому будуть знижені корупційні ризики. Прикладом у цьому може слугувати Польща — в країні висока вартість відповідних ліцензій, однак їх доволі просто отримати.