Понеділок , 25.11.2024

Сергій Токарєв назвав чотири напрямки, які допоможуть залучати жінок у техсектор

Сергій Токарєв про те, що заважає жінкам йти в tech і як це виправити

Сергій Токарєв

Попри те, що частка жінок в українському tech-секторі постійно збільшується, індустрія все ще стикається з низкою викликів, які можуть пригальмувати цей процес. Про це пише Сергій Токарєв — tech-підприємець та співзасновник інвестиційної групи Roosh, яка розвиває та масштабує технологічні бізнеси у всьому світі — у своїй колонці для Forbes.

“Коли ми тільки створили Roosh у 2020 році, жінки складали 20% всіх менеджерів. Це був непоганий показник ще тоді, але за чотири роки він збільшився майже вдвічі — до 38%. Це — лише один з прикладів того, як український технологічний сектор припиняє бути переважно “чоловічою” індустрією”, — ділиться бізнесмен.

Дійсно, як зазначається у дослідженні DOU, кількість спеціалісток у технологічній сфері України безперервно росте. Якщо у 2020 році серед працівників індустрії було 20% жінок, то у 2023 — вже 24%. Все більше фахівчинь з’являється і в технологічних напрямках: минулого року їхня частка сягнула рекордних 19%.

Та, наголошує Токарєв, сьогоднішні тенденції не означають, що найближчим часом tech-сфера стане гендерно-збалансованою. Інвестор називає низку проблем, які перешкоджають жінкам йти працювати в українську технологічну галузь:

  • Війна з Росією: Сьогодні через воєнні дії все більше жінок виїжджають за кордон. Можна припустити, що за якийсь час після міграції українські фахівчині обиратимуть для роботи місцеві компанії. До того ж саме жінки займаються побутом та дітьми у той час, коли все більше чоловіків мобілізуються до ЗСУ. Таке навантаження вдома може забирати в українок то ресурс, який вони хотіли б витратити на здобуття технологічної освіти.
  • Переповнений ринок: У tech-сфері відчувається брак вакансій для трейні та джунів. Якщо у 2022 році на DOU було 49 пропозицій для front end-програмістів з досвідом менше одного року, то у 2024 їхня кількість скоротилася до 12.
  • Гендерні стереотипи: Досі існують упередження щодо жінок у tech-галузі і деякі викладачі можуть приділяти більше уваги та підтримки учнями чи студентам чоловічої статі.

“Разом з цим дослідження показують: успішнішими є ті компанії, де зберігається гендерний баланс. Так, згідно з дослідженням Міжнародної організації праці, компанії, ради директорів яких є гендерно-збалансованими, майже на 20% частіше досягають кращих бізнес-результатів. У Roosh ми завжди звертаємо увагу на склад команди стартапу, в який готуємось інвестувати, бо знаємо: справжній успіх полягає у співпраці та різноманітності досвідів і поглядів”, — пише Сергій Токарєв.

Він виокремлює чотири напрямки, в яких Україна має працювати, аби жінки йшли працювати у tech-сферу.

  1. Заохочування молоді. Важливо знайомити українських дівчат з технологіями: розказувати більше про сферу, як вона розвивається та на що впливає, долучати до освітніх активностей практикуючих професіоналів.
  1. Наставництво. Дівчатам, які хочуть розвиватися в техсфері, потрібна підтримка тих жінок, які вже досягли висот у цій галузі. Зокрема, в освітньому проєкті STEM is FEM учасниці можуть знайти менторку, яка даватиме фахові поради, направлятиме та мотивуватиме.
  1. Розвиток soft skills. Техринок вимагає від спеціалістів не лише вміння кодити. Також потрібно вміти екологічно комунікувати, організовувати робочі процеси, критично мислити. Не останнє місце займає і практика, що доповнює теоретичні знання. Усе це має бути враховане в українських освітніх програмах.
  1. Участь бізнесу у підготовці кадрів. Українські техкомпанії зацікавлені в тому, щоб бути залученими до освітньої сфери, адже так вони отримують можливість “виростити” кадри для себе. Тож важливо, аби бізнес запускав програми стажування для студенток та молодих спеціалісток.

Сергій Токарєв наголошує: у гендерній рівності зацікавлені не лише жінки, а й всі люди. Тож важливо вже сьогодні працювати над збільшенням кількості експерток у tech-сфері.