Укрзалізниця оголосила про оновлення правил продажу квитків на деякі поїзди, щоб ускладнити життя перекупникам.
Нововведення передбачає обов’язкову верифікацію через застосунок “Дія”, без якої не можна буде купити чи повернути квиток на окремі рейси. Таке рішення викликало жваві дискусії, а як воно працюватиме — розповідає Центр громадського моніторингу та контролю.
Контроль посилено, охорону — задіяно
З 24 липня компанія почала ретельніше перевіряти документи пасажирів перед посадкою: на вокзалах працюють мобільні групи воєнізованої охорони, а поїзні бригади отримали чіткі інструкції щодо перевірки відповідності особи.
Наступного дня Укрзалізниця оголосила, що з 1 серпня частина внутрішніх рейсів перейде на експериментальний формат продажу квитків — виключно після авторизації в “Дії” через “Дія.Підпис”. Це правило вже давно діяло для міжнародних перевезень, а тепер його поширили й на внутрішні напрямки. На старті ініціатива охоплює лише п’ять рейсів:
-
№105/106 Одеса — Київ
-
№91/92 Львів — Київ
-
№29/30 Київ — Ужгород
-
№12 Львів — Одеса
-
№27/28 Київ — Чоп
Придбати квитки на ці поїзди через касу буде неможливо.
Водночас компанія запевнила, що для військових діють окремі умови. Продаж квитків для них залишається доступним через відповідні сервіси Укрзалізниці та платформу “Армія+”.
“Бабусі не конкурують із ботами” — позиція керівництва
Пояснити нові правила взявся голова правління Укрзалізниці Олександр Петровський. За його словами, серпень — традиційно гарячий сезон для подорожей, особливо через збільшення кількості дитячих груп. Ідея полягає в тому, щоб мінімізувати спекуляції з квитками: “Ми хочемо, щоб конкуренція за квиток була чесною — між пасажирами, а не перекупниками з ботами”, — пояснив він.
Петровський навіть кинув виклик недобросовісним продавцям: “Нехай хтось покаже перекупа, який реалізує квитки з валідацією через ‘Дію’. Якщо це справді працює — я особисто компенсую вартість у подвійному розмірі. Але таких випадків практично немає”.
На звинувачення у цифровій дискримінації він відповів прямо: “Коли є шалений попит, бабуся з кнопковим телефоном усе одно програє перекупу. Тож краще, щоб онук купив квиток офіційно, ніж взагалі ніхто”.
Правозахисники: “Це порушення Конституції”
Проте не всі схвально сприйняли нові правила. Громадська організація “Мінзмін” вказала на ймовірні порушення кількох статей Конституції України. Йдеться, зокрема, про статтю 33 (свобода пересування) та статтю 24 (недискримінація).
За словами правозахисників, вимога авторизації тільки через “Дію” створює непропорційні бар’єри для тих, хто не має смартфона або свідомо не користується цифровими технологіями. Відсутність альтернатив (як-от купівля через касу) фактично обмежує доступ до транспортних послуг для багатьох категорій: літніх людей, осіб з інвалідністю, малозабезпечених і внутрішньо переміщених.
ГО “Мінзмін” уже звернулася до Уповноваженого з прав людини Дмитра Лубінця з вимогою перегляду ініціативи. Пропонують забезпечити альтернативні варіанти верифікації — наприклад, через мобільних операторів або класичну перевірку документів, а також провести широке обговорення з фахівцями.
Читайте також:
У Тернополі мітингували проти нового законопроекту щодо НАБУ