Ціни на пальне влітку: чи перетне літр бензину позначку у 65 гривень?

Вартість пального на українських заправках невпинно зростає, і за оцінками аналітиків, ця тенденція триватиме.

Скільки ж доведеться викладати за літр бензину влітку та чи варто розраховувати на зниження цін — з’ясовував Центр громадського моніторингу та контролю.

Середня вартість тримається біля 60 гривень

Протягом останнього тижня дизельне пальне додало в ціні близько гривні, тоді як бензин подорожчав одразу на 2 гривні. За словами Сергія Куюна, очільника Консалтингової групи “А-95”, головною причиною такого стрибка стали вищі світові ціни на нафту — зростання з 65 до 75 доларів за барель.
“Ціни ще можуть підрости: бензин — на кілька гривень, дизель — на гривню-півтори. Це цілком імовірно вже найближчими днями”, — вважає Куюн.

Попри це, експерт не очікує стрімкого цінового сплеску. На його думку, більшість мереж утримуватимуться в межах 60 грн/л, оскільки перетин цієї психологічної межі невигідний з точки зору ринку. Хоча деякі АЗС можуть виставити ціну вищу за 60 гривень, середній показник залишиться трохи нижче.

Також Куюн додав: якщо нафта на світових ринках почне дешевшати, українські ціни на пальне також відреагують відповідно.

Геополітика та ринок: чому пальне дорожчає

Більш песимістичний прогноз надає Дмитро Льоушкін, засновник групи компаній “Прайм”. Він очікує, що вартість пального може збільшитись ще на 5 гривень за літр через зростання цін на нафту та газ, а також зміцнення євро.
“Бензин і дизель мають потенціал подорожчання на близько 5 грн/л, газ — на 3,5–4 грн. Хоча через зменшення попиту на газ через зростання електромобільності, його ціна може не так різко зрости”, — каже Льоушкін.

Ще один чинник — бажання заправних мереж збільшити маржу, тобто прибуток з кожного проданого літра.

Аналітик “НафтаРинку” Олександр Сіренко підкреслює, що український ринок пального дуже емоційно реагує на будь-які геополітичні зміни. Так, загострення на Близькому Сході та можливість блокування Ормузької протоки миттєво позначились на цінах.

Директор енергетичних програм Центру Разумкова Володимир Омельченко також вважає, що ціни на нафту ще можуть піднятись, якщо конфлікт у регіоні триватиме. “Якщо не буде масштабної атаки на танкери, а конфлікт залишатиметься на нинішньому рівні, вартість нафти триматиметься на рівні 75–80 доларів за барель”, — пояснив він.
Але у разі ескалації — зокрема, активних дій з боку Ірану або фактичного перекриття протоки — пальне ще більше зросте в ціні.

Що з біопаливом і вимогами до АЗС?

Тим часом Верховна Рада вирішила відкласти до 1 січня 2026 року застосування штрафів до заправок, які не додають до бензину мінімум 5% біоетанолу. Таку правку ухвалили 16 червня на засіданні податкового комітету.

За словами депутатки Ніни Южаніної, причиною стало часткове знищення одного з вітчизняних нафтопереробних заводів, який забезпечував до третини ринку бензину. Також було зазначено, що необхідні обсяги пального можна поки імпортувати, наприклад, з Туреччини чи Греції — без біоетанольних добавок.

Сергій Куюн також пояснив, що європейські постачальники не можуть в повному обсязі задовольнити український попит на бензин з 5% вмістом етанолу, оскільки для власних ринків виробляють пальне з вмістом 10%. Водночас в Україні вже почали проєктувати установки для змішування бензину зі спиртом.

“Я знаю, що деякі компанії вже почали проєктування потужностей для створення сумішей із біоетанолом. Це гарна нагода перейти до стандарту Е10 наступного року. Це підтримає національну економіку, а споживач особливої різниці не відчує”, — зазначив Куюн. Також він додав, що на літо вже законтрактовано необхідні обсяги пального, отже, дефіциту очікувати не варто.

Нагадаємо, з 1 травня 2025 року в Україні діє норма щодо обов’язкового додавання біоетанолу до бензину. Влада очікує, що такий крок сприятиме екології та розвитку агросектору.

Читайте також –
“Індекс борщу” сягнув рекордного рівня: чому зросли ціни на основні інгредієнти?