Понеділок , 25.11.2024

Віталій Цимбалюк: «І котельні, і соціальні картки – це складові потужного впливу на майбутню владу Тернополя»

За впертим просуванням владою міста торфяних котелень і «соціальних карток тернополянина» криється не лише бажання заробляти кошти через «дружні» приватні фірми.

Насправді у Тернополі вибудовується потужна схема контролю життєдіяльності міста, через яку можна буде впливати на будь яку владу, яка прийде у мерію наступної каденції, вважає громадський діяч Віталій Цимбалюк.

– Цими днями мені до рук потрапив договір, укладений між КП «Тернопільелектротранс» і ТОВ «Системний зв’язок» – приватником, через якого впроваджується у Тернополі схема карткового проїзду в громадському транспорті, – розповідає Віталій Цимбалюк. – Упевнений, що якби громада дізналася про його умови завчасно (адже сам договір укладений ще 25 листопада 2016 року), то до виготовлення карток, які зараз наштампували для тернополян, навіть би не дійшло.

Насамперед, у договорі передбачено виділення 500 000 гривень з бюджету міста на закупівлю необхідного обладнання. Тобто, сам приватник своїх фінансів у цей проект не вкладає, за винятком спеціальних терміналів у пунктах поповнення карток.

Якщо для пільговиків виготовлення карток теж оплатила міська рада у сумі понад 3 мільйони гривень, то всі решта (включно зі школярами та студентами) змушені оплатити за виготовлення «файної картки» по 57 гривень. Причому ці кошти йдуть не в бюджет міста, а виключно приватнику. Що дивно, виготовлення такої картки ще торік вартувало всього 15 гривень, але чому містянам її продають майже в 4 рази дорожче, ні чиновники, ні ТОВ «Системний зв’язок» досі людям не пояснили.

Возять – тролейбуси, виграє – приватник

– Але даремно ви думаєте, що на цьому сумнівна оборудка завершується. Є у договорі прописані значно важливіші для громади речі, – каже Віталій Цимбалюк. – Наприклад, усі кошти, які тернополяни покладуть на свої картки, надходять одразу на рахунок приватника. А він віддає їх тролейбусникам тільки наприкінці кожного тижня. Тобто ТОВ «Системний зв’язок» має у своєму розпорядженні достатньо часу, аби «прокрутити» фінансові ресурси (а це кілька мільйонів гривень щомісяця) і ще й заробити на цьому дивіденди.

Більше того, із кожної гривні 5% залишається на рахунку приватника – начебто за обслуговування системи. Нескладні підрахунки показують, що це – як мінімум 100 000 гривень щомісяця, якщо не вдвічі-втричі більше. То як це сумісно із заявою начальника управління транспорту міськради Ігоря Мединського про те, що тарифи на перевезення у Тернополі є збитковими? І що виграє комунальне тролейбусне депо від того, що ще й віддаватиме приватнику 5% від виручки? Адже про підвищення плати за проїзд ще навіть мова не йде…

Віталій Цимбалюк переконаний, що заяви мерії про те, що перевізники зароблятимуть більше на «нетернополянах», є просто блефом. Адже усі рішення виконкому, на які при цьому посилаються чиновники, прямо суперечать ст. 24 Конституції України, яка говорить про те, що «не може бути привілеїв чи обмежень за ознаками … місця проживання».

– Якщо в міськраді працюють неграмотні юристи (а їх там цілий штат), то я дам підказку: жоден нормативно-правовий акт не може суперечити Конституції України. А тому вся різниця між ціною для тернополян і гостей міста буде одразу ж скасована судом за першим позовом будь-якого пасажира громадського транспорту, – роз’яснює громадський діяч.

Купують – тернополяни, забирає – інвестор

Та найголовніше те, що в разі розірвання договору все обладнання залишається у власності… ТОВ «Системний зв’язок»! Тобто все, за що громада міста заплатила зі своєї кишені півмільйона гривень, безкоштовно потрапить в руки приватника.

– Нагадаю, що точно такий же пункт прописаний і в інвестиційному договорі по «торфяних» котельнях – вони реконструюються за кошти міста, але після розірвання договору залишаються у власності інвестора, – пояснює Віталій Цимбалюк. – Що це означає на практиці?

Перше. Таким чином виводяться у приватні руки бюджетні кошти і майно.

Друге: Створюється потужний механізм контролю за життєдіяльністю міста.

– Уявімо, що, наприклад, наступної каденції тижнів за два до початку опалювального сезону «торфяний» інвестор раптом заявляє: «я розриваю угоду». Все обладнання, за договором, він забирає із собою. Можливо, демонтовані у нинішній час газові котли вже, ймовірно, благополучно списані. Шукати нового інвестора немає часу, оголошувати конкурси-тендери на закупівлю нового обладнання – теж ніколи. Куди прийдуть обурені тернополяни? Звичайно, до нового міського голови із криками «Ганьба». Як гадаєте: чи встоїть мер перед пропозицією «інвестора» все ж розпочати опалювальний сезон, але взамін за певні послуги чи десяток гектарів землі? – каже Віталій Цимбалюк.

Така ж ситуація може бути із картками тернополянина, припускає він. При розірванні угоди ТОВ «Системний зв’язок» забирає усе куплене за бюджетні гроші обладнання і йде геть. Добре, якщо ще поверне тролейбусному депо акумульовані на своїх рахунках гроші за проїзд… У цей час на руках людей залишаться сотні тисяч уже непотрібних карток, за які свого часу вони заплатили по 57 гривень, а ще поповнили – хто на 10, а хто і на 300 гривень… Чи розбиратимуться тернополяни, хто винен у тому, що їх ошукали на сотні тисяч гривень сумарно?

– Думаю, розв’язка ситуації буде аналогічною тій, що і з котельнями,  каже Віталій Цимбалюк. – Саме тому, оцінюючи все, що зараз відбувається, у мене виникає лише одне припущення: сумніваючись у тому, що після наступних виборів владі міста вдасться залишитися у своїх кріслах, вона робить все можливе, щоби мати контроль над тими людьми, які очолять місто після неї. Недарма особи, які входять до засновників так званих «інвесторів», дуже вже пов’язані із міським головою та його оточенням, про що неодноразово писали тернопільські ЗМІ. Підтвердженням моїх слів є й те, що інвестор «торфяних» котелень збирається… судитися з тернополянами за результати громадських слухань, на яких люди проголосували проти такого «щастя» у власному місті. Це вже просто межа цинізму і здорового глузду!

– Я ще раз закликаю владу Тернополя: схаменіться! Вам не вдасться стати тим спрутом, який буде паралізувати життя в нашому місті протягом багатьох років. Люди не вірять у ваші казки про «привілеї» і «екологічно чисте тепло», люди давно не вірять вам… І якщо ви й надалі будете плювати на думку громади, то вас не врятують ні вишиванки, ні патріотичні гасла! – підсумував Віталій Цимбалюк.