Незважаючи на велике підвищення цін на пальне та електроенергію, мерії Тернополя вдалося уникнути тотального підвищення вартості проїзду у громадському транспорті міста.
Для цього тернополянам треба активно використовувати безготівковий розрахунок через «Соціальну карту тернополянина» («Файна карта»). Також вдалося зберегти пільговий проїзд для всіх категорій пільговиків. Пільговики перевозяться безкоштовно та у необмеженій кількості.
З «Картою тернополянина» найдешевше
З 1 листопада вартість проїзду у тролейбусах становитиме 5 гривень для мешканців, які скористаються персоніфікованою «Карткою тернополянина», 6 гривень при сплаті неперсоніфікованим електронним проїзним квитком або безконтактною банківською карткою та 8 гривень – при готівковому розрахунку.
У маршрутках Тернополя проїзд коштуватиме 6 гривень з «Картою тернополярина», 7 гривень – при сплаті неперсоніфікованим електронним проїзним квитком або безконтактною банківською карткою та 9 гривень – при готівковому розрахунку.
Таким чином, найнижча ціна – це вартість при оплаті за проїзд персоніфікованою «Карткою тернополянина».
Підвищення вартості проїзду у Тернополі відбувається, але при цьому з врахуванням одного головного правила – тернополяни мають платити найменше.
У Тернополі збережені всі пільги на проїзд
При наявності пільгової «Картки тернополянина» усі категорії пільгового населення у тролейбусах та маршрутках перевозяться безкоштовно та у необмеженій кількості. Тобто всі пенсіонери, ветерани та інваліди, які мають право на безкоштовний проїзд, будуть й вподальшому їздити безкоштовно. Мерія буде й надалі компенсувати перевізникам вартість проїзду цих категорій.
Використання «Карти тернополянина» також дає можливість мерії чітко бачити, скільки саме пільговиків скористувалося транспортом і не переплачувати. Зазначимо, що в інших містах України пільговики або вже платять за проїзд у повному обсязі або будуть зобов’язані це робити після чергового підвищення цін.
Учасники бойових дій та добровольці у Тернополі також надалі їздитимуть безкоштовно та без обмежень при наявності посвідчення «Учасника бойових дій» та посвідчення добровольця відповідно
Учні платитимуть у тролейбусах 2,5 грн та 3 грн – в автобусах та маршрутках, а студенти – 2,5 грн у тролейбусах та 3 грн – в автобусах, які курсують у звичайному режимі руху.
Чому змушені піднімати вартість проїзду?
Перше – Наказ Міністерства транспорту
Процедурі підвищення вартості проїзду передувало вивчення та економічний розрахунок тарифу на послуги пасажирського автомобільного перевезення, відповідно до наказу Міністерства транспорту та зв’язків України та розрахунок тарифу на послуги міського електричного транспорту відповідно до наказу Міністерства інфраструктури України.
При розрахунку тарифів на послуги пасажирського автомобільного транспорту (маршрутки, автобуси), враховувалося: кількість автобусів, їхні паспорти маршрутів, протяжність маршрутів, а також матеріальні витрати – це витрати на паливо, на шини та мастильні матеріали, а також розраховувалася амортизація, норматив чисельності водіїв та інше.
Друге – підвищення цін на пальне, електрику та зростання заробітної плати
Вартість паливних матеріалів зросла на 16%, а розмір мінімальної заробітної плати зріс на 15%. Відтак, при формуванні нового тарифу на послуги пасажирського автомобільного перевезення, у нього закладена ціна на дизельне пальне з врахуванням індексу інфляції (розміром 30 грн/літр), а також розмір мінімальної заробітної плати на рівні 4 170 грн, який є прогнозований Урядом уже з січня 2019 р.
При формуванні тарифів на послуги міського електричного транспорту (тролейбус) додатково враховувався також теперішній ріст вартості електроенергії.
За останні три роки електроенергія здорожчала на 154%. Востаннє тариф на проїзд в електротранспорті затверджували ще тоді, коли електроенергія коштувала удвічі дешевше (1.29 грн проти сьогоднішніх 2.92 грн).
Як в інших містах?
Київ піднімає ціна за проїзд до 8 грн у всіх видах транспорту
Після того, як середня вартість дизельного пального перевищила позначку у 30 грн за літр міста один за одним почали підвищувати вартість проїзду у громадському транспорті. Київські перевізники ще у серпні підвищили ціну за разову поїздку до 7 гривень. З осені проїзд у київських маршрутках складає 8 гривень. На комунальному транспорті вартість проїзду підвищили до такої ж позначки ще у липні.
Більшість груп пільговиків теж будуть змушені оплачувати за користуванням громадським транспортом.
Львів «відпустив» ціни на проїзд і зобов’язав платити пенсіонерів
У Львові перевізники вимагають підвищення ціни на проїзд у транспорті до 9 гривень за поїздку з подальшим півищенням до 12 грн.
На думку ж експертів, згідно нових укладених договорів з перевізниками, вони самі без участі міського виконкому Львова зможуть змінювати тарифи на приватних маршрутах.
Це призведе до неконтрольованого міською владою підвищення цін на проїзд. Тобто у Львові мерія «відпустила» ціни на проїзд.
При цьому, станом на зараз, львівські пенсіонери та інші групи пільговиків оплачують за проїзд у приблизно 70% маршруток міста. Наразі львівські перевізники вимагають 100% оплати перевезення пільговиків і погрожують взагалі зупинити весь транспорт.
Інші міста – здороження до 10 грн
Аналогічна ситуація склалася також у інших містах. Зокрема вже у листопаді дорожчим на гривню може стати проїзд у запорізькому електротранспорті.
У Маріуполі за оцінками перевізника собівартість перевезення пасажира складає більше 10 гривень за поїздку. Відтак, щоб хоча б якось компенсувати витрати тут також підняли вартість поїзду.
Тобто процес підняття цін на проїзд у громадському транспорті охопив всі міста України. Правда, в одних цей процес відпустили на самоплив, а в інших намагаються зменшити його негативний вплив для соціально незахищених верст населення.
Віра СОТНИК