П’ятниця , 22.11.2024

Тернопільська міська рада проти авторитарних змін до Конституції

Запропоновані у президентському законопроекті зміни до Конституції порушують права громадян, місцевих громад і формують авторитарну вертикаль радянського типу

Надал міськрада

Депутати Тернопільської міської ради з ініціативи міського голови Тернополя Сергія Надала звернулися до Верховної Ради України з вимогою глибоко доопрацювати і переглянути проект змін до Конституції щодо децентралізації нещодавно зареєстрований у Верховній Раді.

Президентський законопроект суперечить Європейській хартії місцевого самоврядування. Розроблявся у закритому режимі без участі представників громадськості та місцевого самоврядування, що є грубим порушенням демократичного процесу законотворчості, – йдеться в ухваленому зверненні. На думку представників громади Тернополя і міського голови Сергія Надала, у законопроекті є окремі норми, котрі зводять нанівець усю самоврядність, роблять громади напряму залежними від рішення обмеженого кола осіб.

Чому це важливо 

По-перше, законопроект вводить посаду префекта, який отримує повноваження втручатися у внутрішні справи місцевого самоврядування, зокрема отримує право зупиняти одноосібно повноваження місцевих рад та голів рад. Натомість у Європейській хартії місцевого самоврядування за якою живе вся Європа передбачається, що закони повинні чітко визначати випадки державного нагляду та адекватність заходів адміністративного впливу.

Запропонована зміна до Конституції фактично відновлює авторитарну вертикаль, яка існувала у радянські часи, коли поруч з самоврядуванням існував “партійний нагляд”. Через державне втручання грубо порушується право громадян на самоврядність, бо їхня воля стає зневаженою у випадку, якщо так вирішить префект.

По-друге, обмежуються наші з вами права, оскільки місцеве самоврядування, яке є найширшою формою участі громадян в управлінні державою, суттєво урізають у його функціях.  Крім порушується рівність форм народовладдя через скорочення терміну повноважень місцевих рад, голів громад до чотирьох років тоді, як повноваження Президента і Парламенту залишаються на п’ять років. Президент і парламент отримують більше часу і можливостей для реалізації своїх програм, ніж голови громад та місцеві депутати, хоча останні більше дотичні до вирішення реальних проблем, з якими людина стикається кожного дня.

По-третє, грубо порушується право громадян на адекватне представництво їхніх інтересів у місцевих радах. Фактично відбувається централізація владних повноважень у шкоду інтересів окремих громад та громадян через необґрунтоване пониження статусу міст державного значення та міст обласного значення.

Це матиме наслідком диспропорції та суперечності при формуванні рад округів через значні відмінності у чисельності населення різних громад, що увійдуть до складу такого округу. Скажімо скасування обласного статусу Тернополя вестиме до того, що місто, яке формує левову частку доходів бюджету області, матиме менший вплив на розподіл доходів, бо буде лише частинкою великого округу та області.

По-четверте, громада та її діяльність повністю залежатиме від рішення згори. Її легко можна буде розпустити чи “обнулити. Створюється механізм необґрунтованого перегляду складу громад, округів, областей та їх статусу через  можливість розпустити будь-яку раду, позбавити повноважень обраних депутатів і голів громад без врахування думки самої громади.

Декларативна норма про потребу враховувати думку громади без чіткого механізму втілення цієї норми не завадять фактичному централізованому контролю за громадами. Зміни дозволяють, ухваливши відповідний закон (в умовах монобільшості це питання кількох годин), позбавити голову громади чи її представницький орган повноважень. Така ситуація може виникнути, якщо скажімо голова чи рада занадто ревно відстоює свої фінансові права.

По-п’яте, законодавці в черговий раз ризикують позбавити громади належного фінансування, “навішавши” додаткових обов’язків, як це не раз було в минулому. Гарантій фінансування повноважень округів і областей (які мають створити внаслідок змін до Конституції) не передбачено.

Відтак дуже легко можуть виникнути проблеми з фінансуванням шкіл, садочків, медзакладів, пільговиків, як це було у перші роки реформи децентралізації. Ресурси і фінансування легко можна централізувати, коли “нагорі” вирішуватимуть, кому дати гроші, а кому ні.

Дослівно

Тож, очевидно, що ані міський голова Тернополя, ані депутати не могли стояти осторонь спроб ліквідувати самоврядність. Тож у зверненні поставлені вимоги, зупинити спробу руйнування системи місцевого самоврядування і встановлення авторитаризму.

Направити законопроєкт №2598 «Про внесення змін до Конституції України (щодо децентралізації влади)» на всестороннє доопрацювання з метою дотримання демократичного механізму управління. Залучити до роботи над проєктом закону галузеві асоціації органів місцевого самоврядування, представників депутатського корпусу місцевих рад, представників відповідних громад.

Під зверненням підписалися міський голова Тернополя Сергій Надал і голови усіх фракцій Тернопільської міської Ради.