VR-інструмент, від якого кожен зможе взяти все найнеобхідніше. Буде це втеча від реальності, або насичене соціальне життя, навчання або робота – віртуальна реальність надасть безмежні можливості для різних завдань.
Віддалені робочі зустрічі на базі технологій Igloo, навчання в Google Classroom, вечірки з VR Party Club і навіть партія в покер в Макао завдяки PokerStars VR – все це у віртуальної реальності вже перетворилося в щоденну рутину для фанатів технології.
Зараз Facebook, Apple і Google роблять все, щоб в найближчі роки VR прийшла в кожен будинок. Анонсуючи VR-шолом Oculus Quest, CEO Facebook Марк Цукерберг нагадав про плани залучити у віртуальну реальність 1 млрд людей.
Враховуючи можливості Facebook, досягнення цієї цифри – лише питання часу. Сьогодні понад 2,4 млрд людей використовують цю соціальну мережу щомісяця. Правда, її соціальність часто ставиться під питання: згідно з дослідженнями, сьогоднішній рівень залученості в соціальні мережі культивує почуття самотності, викликає залежність і втрату контакту з реальністю. Розповсюдження VR виводить ці дискусії на новий рівень: футурологи передбачають, що до 2040 року ми повністю перейдемо у віртуальну реальність, нейровчені попереджають про небезпеки деперсоналізації, а письменники смакують тему самотності та ескапізму у віртуальному світі.
Цукербергу не раз доводилося захищати технологію: «Думка, що VR сприяє роз’єднаності людей – дуже вузький погляд на світ. Насправді, у всіх нас є межі реальності: місця, куди не потрапити, люди, яких не побачити, речі, які не зробити. Відкриття цих можливостей для всіх нас – це не самотність у мережі, а взаємодія, яка не знає кордонів».
Як ці оптимістичні очікування відповідають сьогоднішній реальності? Стартапи, громадські організації та медіа поділяють погляди технологічних гігантів і вже створюють продукти, що зближують людей та розширюють їх можливості.
Розваги та спілкування з близькими
Якщо прислухатися до планів IT-гігантів, масштабне проникнення віртуальної реальності в наше життя не схоже на фантастичні антиутопії з самотніми та зомбованими жертвами технології. Facebook обіцяє запустити Facebook Horizon, новий соціальний VR світ, де можна подорожувати, грати з близькими, знаходити друзів з іншого кінця світу і створювати свої світи.
На ринку вже є подібні проекти, правда, менш масштабні. Користувачі AltSpaceVR і VRChat подорожують, грають, створюють власні віртуальні заходи або просто беруть участь у вже відкритих: концертах, книжкових клубах, лекціях, вечірках, групах з малювання.
На віртуальних подіях присутні аватари користувачів, які повністю передають рухи реального тіла. Фізично людина знаходиться вдома в VR-окулярах – наприклад, на танцювальній вечірці на Марсі. У цей момент вона танцює вдома, з контролерами в руках, які відстежують її рухи та синхронізують їх з аватаром на Марсі.
Для більшої реалістичності досвіду багато компаній працюють над фотореалістичною копією людського образу. Наприклад, лабораторія Facebook Reality Labs досліджує можливості по створенню ультрареалістичних full-body аватарів, які зможуть передавати не тільки міміку, голос і рухи реальної копії голови, але і повністю відтворювати тіло користувача. Додати до цього реалістичну копію будь-якого значущого для вас простору (звичайно, Facebook працює і над цим проектом) – і телепортація стає реальністю.
Робота
Багато компаній пропонують звичайні робочі місця в офісах та на підприємствах, але тренд на віддалену роботу продовжує зростати. З 2005 року кількість людей, які працюють віддалено, зросла на 140%.
Для компаній віддалена робота співробітників – це можливість не тільки мотивувати їх, але і скорочувати витрати на офіс, розширюватися, наймаючи персонал по всьому світу. Водночас основна проблема при віддаленій роботі – це почуття відособленості. Згідно з дослідженням Buffer, 19% респондентів, які працюють віддалено, скаржилися на самотність і 17% – на брак комунікації з колегами з інших локацій.
VR компанії вже розв’язують цю проблему. Наприклад, MeetinVR допомагає людям з розподілених команд проводити робочі зустрічі у віртуальних просторах: від традиційної кімнати переговорів, до поля для гольфу або космічної станції. При цьому в VR зберігаються всі можливості звичайного офісу: можливість працювати з документами, 3D-об’єктами, робити нотатки, презентувати ідеї. А також завдяки трекінгу можна потискати руки, кивати головою, розводити руками та навіть підходити до кавомашини – правда, поки без можливості випити віртуальну каву.
MeetinVR відзначають, що формат VR-зустрічей на 25% підвищує залученість співробітників в порівнянні з традиційними відеодзвінками.
Навчання
Зняття фізичних і географічних кордонів особливо актуально для освіти. VR дозволяє споживати контент у два рази ефективніше традиційних методів навчання. Уявіть: група студентів-антропологів пробирається через підземні тунелі давньоєгипетських пірамід. Вони знаходять загадкові ієрогліфи та сперечаються про їх значення. Звичайна історія, якщо не враховувати, що частина студентів знаходиться в аудиторії британського університету Кембридж, а інша частина – в Україні. Всі вони далеко від Єгипту. Це один з проектів, створений компанією Doghead Simulations.
VR занурює в новий світ, але основне завдання навчальних проектів – можливість використовувати практичні та соціальні навички в реальності. Один з найпопулярніших сегментів для VR – корпоративне навчання навичкам комунікацій («м’які» навички або soft skills). Останнє дослідження професійної мережі Linkedin пояснює цей тренд: 57% управлінців вважає soft skills важливіше професійних навичок, hard skills.
За навичками презентацій і ведення переговорів стоять величезні вкладення компаній: вартість тренера, оренда приміщень, відрядження співробітників. VR вирішує завдання з меншими витратами. Тренінг може проводитися як віртуальним викладачем із запрограмованими скриптами спілкування, так і реальним співробітником, що керує своїм аватаром тут і зараз. Наприклад, платформа для корпоративного VR-навчання SpeakerGuru дотримується другого, більш живого формату.
Відпрацьовуючи навички презентацій, ви тренуєтеся перед реальними колегами, аватари яких дивляться на вас з аудиторії. Самі колеги в цей момент можуть перебувати в різних філіях, вдома або у відрядженні. У такому форматі виходить швидко зібрати зворотний зв’язок і відпрацювати поширені помилки: втрата контакту з аудиторією, необхідність обертатися на презентацію і підглядати в суфлері, нездатність вкластися в таймінг.
Соціальна відповідальність і розвиток емпатії
Соціалізація не обмежується спілкуванням, спільно проведеним часом і загальними враженнями. Для об’єднання людей важлива розвинена емпатія, до якої не завжди можна прийти через спільні розваги, роботу або навчання. Проект Equal Reality дозволяє представити себе на місці іншої людини, буквально ставши нею у VR.
Користувач вибирає стать, вік, національність або фізичні характеристики й проживає один із заздалегідь заданих сценаріїв. Таким чином, творці хочуть змінити ставлення до відмінностей і знизити дискримінацію в офісах та інших громадських просторах.
Ідея технологій як способу об’єднувати людей транслюється в більшості сьогоднішніх віртуальних проектів, їх можливості безмежні, як і фантазія творців. На думку багатьох експертів, в майбутньому VR значно поліпшить нашу реальність. Нам варто трохи почекати.
Інколи страшно думати про те, що технології зможуть скоро замінити все. Яскравий приклад це серіал – Чорне дзеркало. Там прям усі ці проблеми майбутнього показані!