Для отримання водійського посвідчення перші тернопільські водії з поміж інших документів мали пред’явити і “свідоцтво моральності”. Такі свідоцтва були характеристикою особи, їх видавали у парафіях церков.
Перші автомобілі у Тернополі появилися перед початком та під час Першої світової війни. Але, як правило, на цих машинах приїжджали високопосадові особи.
У 20-их на початку 30-их років минулого століття автомобілі на вулицях Тернополя вже стали звичним явищем.
“Машини належали установам, окремим фірмам, а також багатим людям”. – пише Любомира Бойцун у своїй книзі “Тернопіль у плині літ”.
За її словами, у цей період у нашому місті переважали “Форди”, “Фіати” та “Мерседеси”. Часто траплялися і “Пежо”.
Але, за словами дослідниці, у цей період автомобілі були насамперед розкішшю, а тоді вже засобом пересування. У числі перших власників легківок у Тернополі були – представники інтелігенції Володимир Ленкевич, Богдан Свистун, Леон Цегельський, капітан Карел Зборовський.
У 1926 році на території всього Тернопільського воєводства було 44 легкових автомобілі, 11 вантажних і 2 автобуси. А вже через чотири роки, у 1930-му у Тернопільському воєводстві стало 240 легківок, 43 вантажних автомобілі і 48 автобусів.
Були тоді вже і професійні водії. У місті діяли шоферські курси.
Наприклад, у 1934 році було проекзаменовано 36 кандидатів на водіїв. Було видано 304 безтермінові дозволи на керування механізованими транспортними засобами.
Ще цікавий факт – із 208 кандидатів проекзаменованих у 1931 році права отримали тільки 140. Тоді ж за порушення правил руху відібрали права у 8 водіїв.
Для отримання прав водія потрібно було, крім теоретичних знань і навичок їзди, пред’явити довідки про стан здоров’я, громадянську приналежність та “свідоцтво моральності”. Це свідоцтво видавала місцева парафія і воно було своєрідною характеристикою особи.
Всі механізовані транспортні засоби проходили обов’язкову технічну перевірку. На початку XX століття Тернопіль ішов в ногу з часом і не лишався осторонь технічного прогресу.
До речі
На початку ХХ століття найбільшими порушниками на дорогах були мотоциклісти. Австрійські офіцери у вільний від служби час любили гонити вулицями Тернополя на мотоциклах. Часто виїздили на тротуари чи їздили алеями сучасного Старого парку, наражаючи на небезпеку пішоходів та відпочиваючих. Цій проблематиці було присвячено навіть кілька публікацій у тодішній тернопільській пресі. У 1904 році влада Тернополя затвердила правила руху вулицями міста.