Рішення про демонтаж літака біля парку Національного відродження Міська рада Тернополя ухвалила ще в 1990-х. Однак, цей символ тоталітарного минулого, який перебуває в аварійному стані, досі стоїть у Тернополі. Втім, швидше за все, у 2017 році його все таки «декомунізують».
Аргументи за «декомунізацію»
У бюджеті Тернополя на 2017 рік не закладені гроші на реконструкцію та утримання літака на Східному масиві. Зважаючи на те, що він в аварійному стані, для безпеки громадян його треба або реконструювати або демонтувати. Ця інформація вже викликала хвилю дискусій у групах тернопільських соцмереж.
Прихильники демонтажу відкрито апелюють до закону про декомунізацію.
«Це символ тоталітарної епохи. Цей радянський літак не має жодного стосунку до історії Тернополя. Ще у 1992-му році, розпорядженням представника Президента України в Тернопільській області, було прийняте рішення про демонтаж радянських символів, зокрема, таких, як обеліск, таки, як танк. І пунктом 8 там йшов літак. Однак, тодішня влада не довела справу до кінця. Невже на 26 році незалежності тернополяни не дозріли до того, щоб позбутися від цього радянського символу», – зазначив тернополянин пан Степан.
Як приклад він наводить ситуацію у сусідній Львівщині, де пам’ятник комуністичній Першій кінній армії (так званим будьонівцям) просто здали на металобрухт.
«Ось на Львівщині сам народ вирішив, що робити з пам’ятником. Прості люди просто розібрали та здали на металобрухт пам’ятник будьонівцям здають на металобрухт. У Тернополі, що хочуть дочекатися, що літак завалять активісти або він сам впаде комусь на голову. Він в аварійному стані, а під ним гуляють мами з колясками. Треба вже починати думати», – підсумував пан Степан.
Християнський символ замість радянського літака
У свою чергу, відомий тернопільський архітектор Іван Осадчук запропонував, на існуючій бетонній основі, створити фігуру, котра б стала гармонійним довершенням архітектурного ансамблю бульвару Данила Галицького.
Нагадаємо, бульвар було повністю реконструйовано: викладено бруківку, прокладено комунікації, встановлено дитячий майданчик зі штучним покриття, здійснено озеленення.
«Щодня цей масив освячується мелодіями дзвонів храму Матері Божої Неустанної Помочі УГКЦ. За задумом архітектора, вінцем цієї архітектурної композиції мала б стати “Трійця Воздвиження”, тобто троє янголів, котрі наче зійшли з небес. Така композиція стала б ще одним справжнім символом Тернополя», – зазначають прихильники спорудження на місці літака нового християнського символу.
Аргументи за збереження літака, як символу Тернополя
Однак, не менше в Тернополі й прихильників того, щоб літак на Східному залишився. Багато Тернополя вже звиклися з ним і вважають його своїм.
«На мою думку, цей пам’ятник є однією із візитівок міста Тернополя. Хоча, можливо, він і не такий красивий, як візитівка-озеро, але у інших обласних центрах такого пам’ятника немає. Не варто зносити. Більше того, це місце для зустрічей. Багато з тернополян, особливо середнього віку, вперше зустрічалися «під літаком», «освідчувалися у коханні» тощо. Це наша історія, її треба шанувати і берегти» – зазначає тернополянин пан Петро.
Його підтримують інші тернополяни, які також не дуже прихильно ставляться до ідеї замінити літак ангелами.
«Я прихильник того, щоб літак просто відреконструювали. Тому що, я не знаю, це також у мене якась частина спогадів з ним пов’язана. В нас така «фішка» на Східному масиві цей літак і в Тернополі. Я чула там на його місце мають ставити якісь ангели. Ви бачили тих ангелів? Я бачила. Ну мені не дуже вони на ангелів схожі», – заявляє пані Люба.
Думка мера: все у руках громади
Прокоментував ситуацію з літаком й міський голова Тернополя Сергій Надал.
«Літак на Східному дійсно в аварійному стані. Тому по ньому треба терміново приймати рішення. Особисто я вважаю, що саме такі питання варта виносити на місцеві референдуми, щоб рішення приймала вся громада. Однак, в Україні досі не прийнятий закон про такі референдуми. Відповідно, щодо літака має бути ініційоване широке громадське обговорення (громадські слухання, опитування громадської думки та голосування на офіційному сайті міської ради, тощо) з залученням усіх вікових груп. Я прийму будь-яке рішення громади», – підкреслив Сергій Надал.
Таким чином, питання «життя-смерті» літака на Східному вийшло на фінішну пряму. Чи продовжить він «життя» як символ Тернополя, чи «загине» як комуністична пам’ятка залежить в першу чергу від нас – від громади Тернополя.