П’ятниця , 19.04.2024

Вакарчук у Тернополі розповів про ініціативи “Голосу” щодо нарахування вчительських зарплат

Про зарплати вчителів та ініціативи партії “Голос”. Вчора у Тернополі гостював Святослав Вакарчук, тож вдалося трохи почути інформації з його уст по цій темі.
зарплата вчителя, Голос

Діюча система нарахування вчительських зарплат доволі складна – посадовий оклад, до посадового окладу ще ряд надбавок (категорія, стаж, класне керівництво, надбавка за престижність праці, за перевірку зошитів, за кабінети, за майстерні тощо) і тоді формується остаточна сума.

Політична партія “Голос” пропонує радикально змінити цю систему нарахування. Суть їхніх пропозицій зводиться до того, щоб скасувати усі надбавки, за винятком надбавки за категорії. Формула нарахування планується така – посадовий оклад + надбавка за категорії. І все.

Чесно кажучи, коли я вперше побачив в Інтернеті інформацію про таку ініціативу, то подумав, що це фейк з метою дискредитації партії “Голос”.

Але ні, це виявляється таки правда. Більше того, Святослав Вакарчук та розробник цього проекту Інна Совсун вважають, що це дуже крута ініціатива.

Вчора, 24 жовтня, вони у Тернополі мали зустріч з активом обласного осередку, журналістами, представниками громадських організації.

Йшлося під час розмови і про зарплати освітян. Святослав Вакарчук каже, що партія “Голос” хоче суттєво підвищити  вчительські зарплати – щоб зарплата вчителя, незалежно від стажу та досвіду роботи, стартувала від 8000 гривень і зростала в залежності від його фаховості.

Але, за словами Вакарчука, політичні конкуренти своєю гострою критикою намагаються дискредитувати цю ініціативу.

Голос, зарплати вчителів

Під час діалогу у форматі запитання/відповіді запитую у Святослава Вакарчука:
– Класне керівництво це додаткова робота чи ні? Як ви за це пропонуєте оплачувати?
У відповідь Вакарчук мені дає запитання:
– Ви вчитель якого предмету у школі?
Кажу:
– Працював раніше вчителем математики, але звільнився.

Далі Вакарчук пояснює свою позицію по моєму питанню:
– Класне керівництво – це більше робота психолога, а не вчителя математики. Вчитель математики повинен проводити уроки математики, готуватися до уроків, займатися підготовкою дітей до олімпіад і т. д. І за це ми пропонуємо йому достойно оплату, щоб його не цікавило класне керівництво, щоб його не турбували, не смикали батьки по тих чи інших організаційних питаннях.

Ось власне і вся відповідь. Хто виконуватиме функції класних керівників – чи це буде розширений штат психологів у школах, чи взагалі ніхто цим не буде займатися, лідер “Голосу” так і не уточнив.

По оплаті за кабінети. Вакарчук, каже, що кабінетами мають займатися лаборанти. Вчитель прийшов на урок, провів і все. Усі питання, щодо функціонування кабінетів будуть за лаборантами. Звучить привабливо, але – у кабінеті української мови нема лаборанта. Часто на два кабінети, фізики та хімії, один лаборант та й то на півставки.

Від кількох знайомих освітян чув, що вони проти таких змін. Причини:
1. При кардинальній реформі можуть накосячити, як це часто у нас буває, і замість обіцяного підвищення вийде та ж сама зарплата. А на всю країну будуть трубіти, що вчителям підняли зарплату на 50%.
2. Запропоновані ініціативи можуть призвести до зрівнялівки.
3. Ряд функцій можуть провиснути і їх не буде кому виконувати (класне керівництво, кабінети, перевірка зошитів тощо). Наприклад, навіщо перевіряти робочі зошити з математики чи мови, якщо за це ніхто не платить?

Моя особиста думка з приводу зарплатних ініціатив “Голосу” по освіті – це недобре.
Зараз на зарплату вчителя найбільше впливають такі чотири критерії – категорія, стаж, надбавка за престижність і класне керівництво. Якщо з цих чотирьох важливих критеріїв залишити тільки один – категорії, то завтра усі вчителі запишуться в чергу на підвищення кваліфікації і за рік-два у нас школах будуть самі вчителі вищої категорії та методисти. При цьому рівень категорії дуже часто далеко не відповідатиме рівню фаховості учителя.

Василь СОЛТИС